Martin Novosad

dramaturg

Absolvent Univerzity Palackého v Olomouci – oboru teorie a dějiny literatury a dramatických umění (specializace: filmová věda). Do Televizního studia Ostrava nastoupil na konci 90. let jako dramaturg Centra dramatické tvorby se podílel na filmech Sluneční stát (2004), Hypermarket (2007), Lovec vodního ticha (2008), Skrývačky (2008), Bez tváře (2010), Pouta – thriller režiséra Radima Špačka a scenáristy Ondřeje Štindla, který získal řadu ocenění, včetně cen Český lev, i pro nejlepší film. Spolupracoval rovněž na výpravné pohádce Tajemství Lesní země (2006), nebo na příběhu operního představení, které nacvičily židovské děti ve válečném Terezíně, ten byl uveden v roce 2005 pod názvem Brundibár – opera za zdmi ghetta. Realizoval také řadu dokumentárních filmů, např. Petr Bezruč (bez záruky) (2002; režie Ivo Macharáček), Těšínsko – Divné století (2003; režie Ivo Macharáček), V jeho dramaturgii vznikly v Televizním studiu Ostrava také divácky úspěšné pohádky Dvanáct měsíčků (2010; režie Karel Janák) a Tajemství staré bambitky (2011; režie Ivo Macharáček). Z cyklických pořadů měl jako dramaturg na svědomí např.: Filmopolis, Kultura.cz, cyklus o horských útulnách, chatách či boudách Na vrcholky hor (2008), sérii tajuplných příběhů nazvanou Strážce duší, nebo vodácký seriál podle humoristických knih Zdeňka Šmída Proč bychom se netopili (2009), či dokumentárně-poznávací cyklus Vodácká putování s průvodcem olympijským vítězem Lukášem Pollertem.

Od roku 2012 pracuje v TPS multižánrové tvorby Kateřiny Ondřejkové. Je dramaturgem TV filmů, seriálů, celovečerních distribučních hraných snímků, ale věnuje se také zábavným, hudebním a dokumentárním pořadům zaměřeným na umění a společnost. Projekty, na kterých se podílel, byly uvedeny na řadě prestižních domácích i zahraničních festivalů a některé z nich získaly také významná ocenění (kupř.: filmy Cesta ven, série Spravedlnost, dokumenty Česká labuť, Švéd v žigulíku aj.).

Vedle televizní profese je rovněž už řadu let programovým ředitelem mezinárodní filmové přehlídky: Kino na hranici v Českém Těšíně a polském Czieszynie. Spolupracuje také jako autor, redaktor a moderátor s Českým rozhlasem Ostrava. Příležitostně píše a publikuje filmové recenze a studie pro specializované filmové weby i pro tištěné časopisy, včetně zahraničních periodik. Přednášel na Ostravské univerzitě, vedl absolventské práce, včetně oponentur, stejně tak i na Fakultě multimediálních komunikací Zlínské univerzity Tomáše Bati. V současnosti je externím pedagogem na Slezské univerzitě v Opavě.

Odkazy