O sedmém mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka.
Režie: Karel Fuksa.
Janáček Brno 2020

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2020 se vydal po stopách překotného vývoje v hudbě, který přinesl přelom 19. a 20. století. Během téměř tří týdnů nabídlo brněnské bienále vynikající operní inscenace, koncertní řadu, a především výjimečné umělce, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.

Navzdory složité situaci způsobené covidovou epidemií se podařilo zachovat program avizovaný v prosinci 2019 jen s minimem změn. Slavnostní zahájení festivalu patřilo Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní zpěvohry. Inscenace byla dílem světoznámého kanadského režiséra Roberta Carsena, který ji vytvořil se souborem Janáčkovy opery přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Neuskutečnily se premiéry dvou inscenací, které se měly na festivalu představit. Šlo o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravenou londýnskou Královskou operou Covent Garden. V programu je nahradily inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvedlo Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupila úspěšná brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera, pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće a s Karitou Mattilou v roli Kostelničky. Slovenský hvězdný tenorista zas přednesl Janáčkův cyklus Zápisník zmizelého ve scénickém provedení.

Napište nám