Garáž

Garáž (1981)

(1980 - 1994, ovšem pod názvem Tony Ducháček & Garage hraje dodnes) Praha

Skupinu Garáž založili na podzim 1980 v hospodě U dvou koček zpěvák Karel Habal a jeho kamarád, baskytarista Ivo Pospíšil. Karel Habal, „duchovní otec“ čs. punku, se u nás jako jeden z prvních začal zajímat o punkovou hudbu. Koncem 70. let pobíhal po burzách a sháněl nebo si nechal posílat punkové nahrávky. Ivo Pospíšil byl muž undergroundu, činný v kapelách DG 307 a The Old Teenagers.

Skupina začala zkoušet v garáži v Nebušicích a odtud pochází také její název - Garáž. „Hrál jsem v Classic Rock´n´roll Bandu, a po těch letech hraní r´n´r jsem chtěl zkusit taky něco jiného,“ říká Ivo Pospíšil. „A protože jsme byli tak trošku rebelové, tak jsme se rozhodli, že se postavíme za ty chudáky pankáče, co trpěj v Anglii, a začali hrát punk s českými texty. I když možná… z dnešního pohledu šlo asi spíš o takovou punkovou novou vlnu.“

Karel Habal k tomu dodává: „Hráli jsme punk a Garáž byla první kapela, která už od začátku prosazovala, aby na vystoupeních lidi nemuseli sedět na židlích, ale mohli stát a eventuelně si zatrsat. To v té době nebylo na koncertech možné.“

Garáž vystupovala převážně v Praze a okolí a v roce 1981 natočila v Klukovicích u Robina Hájka svoje první demo. Tehdejší sestava skupiny: Ivo Pospíšil (bg), Karel Habal (voc), Tomáš Volák (voc), Ivan Cifrinec (g,sax), Zdeněk Smetana (ds), Josef Vondrášek (g,voc). Ihned po natočení dema odchází Karel Habal.

Na začátku r. 1982 začíná skupině psát písničky i „muž v klatbě“, plastic Mejla Hlavsa.

Ivo Pospíšil k tomu dodává: „Zde začal být problém s některými muzikanty. Většina z nich brala hraní v kapele jenom jako takovou výplň při studiu na VŠ a díky Mejlovi se o nás začala zajímat Státní bezpečnost (Stb). Tím dostala Garáž nálepku kapely undergroundu, což přinášelo určité problémy.“

Posléze se v dubnu objevuje na prvním koncertě (zatím jen jako host) i pozdější frontman Tony Ducháček. Ale to už je jiná kapitola - druhé období skupiny Garáž.

Počátek druhého období skupiny Garáž můžeme směle zasadit do roku 1982. Tehdy už v kapele chybí zakladatel Karel Habal, řada lidí odchází na vojnu, skupina přestává koncertovat a jenom zkouší, přičemž hledá nové hráče. Začíná spolupracovat se skladatelem „plastikem“ Mejlou Hlavsou (jednou si zahrál s kapelou i naživo, nesměl však být viděn, a proto musel stát za plentou!), ale hlavně - do kapely přichází zpěvák a textař Tony Ducháček. Toho doporučil Ivo Pospíšilovi Pepa Janíček z Plastiků, s tím, že Tony mu připadá jako mimořádně vhodný typ na frontmana.

Ducháček se nejprve objevil na koncertech Garáže jako host, když anglicky zpíval několik věcí od Lou Reeda, ale protože napsal i několik výborných textů, byl do kapely přijat natrvalo. Tehdy hrála skupina něco, co by se po hudební stránce dalo označit pub-rockem. Sestavu tvořili: Ivo Pospíšil (bg), Tony Ducháček (voc), Antonín Pěnička (ds), Jindřich Biskup (sax), Petr Hlinomaz (g), Radek Pospíšil (voc) + Mejla Hlavsa (g, voc), j.h. Pepa Janíček (ks). Ve skupině se mihli také Aleš Hyský (g), Vasil Nikolas (g), Tomáš Svoboda (tp), Tomáš Kriesel (g).

Nicméně po určitém čase se znovu (a to se stávalo u Garáže velmi často) většina souboru proměnila, takže se opět hlavně jen zkoušelo a připravoval nový repertoár. Což kapele v té době paradoxně dost pomohlo. „Nikdy jsme se nedostali tam, kde se octly třeba jiný kapely, jako například Jasná Páka, který byly úplně zaříznutý,“ říká v seriálu Bigbít Ivo Pospíšil. „Navíc, když byl průser okolo článku ´Nová vlna se starým obsahem´, tak my jsme byli v období, kdy jedna parta skončila a začínala druhá. Měli jsme prostě štěstí, že jsme nebyli moc činný, takže jsme na sebe moc neupozorňovali.“

Příchod nových hráčů znamenal pro kapelu i změnu hudebního stylu. Fanoušci skupiny byli v polovině 80. let velmi překvapeni, když Ducháček se svým loureedovským nenuceným projevem začal zpívat do tvrdého funku s náznaky latinsko-americké hudby, na který se tehdy Garáž přeorientovala. „Doba začínala být uvolněnější, tak jsme Mejlovi říkali, že by s náma mohl vystupovat veřejně,“ směje se dnes Tony Ducháček, „a von nám odpověděl, že dokud prej nesundáme ty ´sombréra´, tak s náma hrát nebude.“ Vedle Pospíšila, Ducháčka a Pěničky hráli tehdy v Garáži ještě Radek Šimůnek (g), Tomáš Svoboda (tp), Tonda Hlávka (perc), Jiří Jelínek (sax), Martin Kvasnička (perc) + kromě koncertů Mejla Hlavsa (g, voc).

Později se opět sestava proměnila (přišli např. kytarista Jan Macháček, trumpetista Tomáš Kurfürst, na čas bubeník Ivan Pavlů a znovu saxofonista J. Biskup) a sound kapely se vrátil jak lapidárně říká I. Pospíšil „zpět k rock´n´rollu“. Písničky psal až na výjimky Mejla Hlavsa (s kapelou začal veřejně vystupovat v roce 1988), takže hudba Garáže vycházela z jeho temných a výrazných basových figur (byl přece baskytarista PPU!), které doplňovala jednoduchá hra dechových nástrojů, přičemž kytary bylo využíváno pouze jako rytmického nástroje. A do toho všeho spíše deklamoval než zpíval svým hlubokým hlasem v ledabylé póze znuděné sexy hvězdy Ducháček svoje texty, plné obrazů velkoměsta, noci, nejistoty, a nenaplněných partnerských vztahů.

Někdy v roce 1989 odchází z kapely Mejla Hlavsa (vytížen hraním s vlastním souborem Půlnoc), takže poslední předlistopadová sestava Garáže vypadala takto: Ivo Pospíšil (bg), Tony Ducháček (voc), Tonda Pěnička (ds), Jan Macháček (g), Tadeáš Věrčák (lg), Tomáš Belko (sax), Martin Pošta (tb).

Díky dégéčkovské minulostí Iva Pospíšila a vazbám skupiny na členy Plastic People byla Garáž řazena v rámci nové vlny do undergroundové škatulky a stala se jednou z nejoriginálnějších kapel na české amatérské scéně poloviny 80. let.

Co se zachovalo z prvního období:

- zvukový 8mm film z jejich spol. vystoupení s Energií G v Karlíně (1981)
krátký 8mm šot z koncertu (asi tak z r. 1982-3),
video z Valné Hromady 1983 (písně „Sám“, „Voči“),
Film „Hudba 85“ (Garáž písně: „Medow“, Truman Capote“, „Sedni mi
na klín“),
klipy „S tebou“ (1987), „Má jí, má“ (1988), „Berlin“ (1989),
3 písně z koncertu „Konfrontace“ (1989, písně „Vo co de“, „Muchomůrky bílé“, „B. Ferry“),
Live 89 (Garáž - 4 písně)

- Audio:
Garáž - „Studio 81“ (nahrávka z garáže v Klukovicích), 1981
Garáž - „Studio 82“ (nahrávka z AUS a z ČST), 1982
Pozn.: obě tyto nahrávky se objevily na 4-CD Garáž: „To byla Garáž…“ (1999)
Garáž: „Best Of“ (1984 nahrávka z Klukovic) (STCV, 1986)
Garáž: Studio 1985 (nahrávka z Prahy-Nuslí)
Pozn: písničky z obou těchto nahrávek se objevily na 4-CD „To byla Garáž…“ (1999)
Garáž: „Byla a je“ (Garáž rec. 1986)
Four Tops (1987)
Garáž: „Na tu nemáš“ (Garáž rec., 1988)
Czechoslovak Alternative Disco Music vol 1 (STCV 1988, tři skladby „U nás ve sklepě“, „Špatná věc“, „Dá na tvou radu“)

- V seriálu BIGBÍT písně:
„Bít“ (1981)
„Řiď svý auto“ (1981)
„Voči“ (1983)
„Medow“ (1985)
„Truman Capote“ (1985)
„Sedni mi na klín“ (1985)
„Muchomůrky bílé“ (1989)
„Berlín“ (1989)