Máma Bubo

Máma Bubo v klipu z roku 1988

(1983 – 1990) Praha

Skupina Máma Bubo vznikla v březnu 1983 z podnětu skladatele, zpěváka a hráče na klávesové nástroje Karla Babuljaka, zvaného Bubol. Ke spolupráci si přizval ještě kytaristu Jiřího Charypara, baskytaristu Vlastu Matouška a bubeníka Zdeňka Duroně. Soubor se od začátku snažil svoji tvorbu prezentovat nikoliv jen prostřednictvím koncertů, ale také prostřednictvím nahrávek, které vznikaly v primitivních „domácích“ studiích, a které byly šířeny na kazetách.

K tomu Jiří Charypar říká: „Po všech tehdejších koncertech běhali lidi s magičema a točili úplně všechno. Na těch Opatovech a Chmelnicích jsi je vždycky našel. A když se k nám ty nahrávky dostaly, tak se nám třeba i líbily, ale bylo tam hodně chyb.“ A Karel Babuljak k tomu dodává: „Ty nahrávky nebyly ani zvukově ani nástrojově vyvážený a my jsme to prostě chtěli udělat líp. A tak jsme si postavili takový primitivní studio.“

V roce 1983 vznikla první kazeta, nazvaná „Volume 1“. Jak v knize Excentrici v přízemí poznamenává hudební publicista Aleš Opekar: „Po kompoziční stránce představovalo ´Volume 1´ přímo učebnicový produkt nové vlny. Skladby byly většinou kratší a rychlejší a marně bychom v nich hledali rhythm-and-bluesové zatěžkanosti. Místo toho je v popředí zvonivý chlad moderní techniky. V instrumentálním doprovodu hudebníci používají co nejjednodušších postupů. Často se zakládá na tvrdošíjně opakovaném melodicko-rytmickém úryvku, obměňovaném aranží. Refrén pak přináší kontrastní hudební myšlenku.“

Druhý program „Na Máchově jezeře“ (1984) měl již více poloh než chladně elektronické „Volume 1“. Šlo v něm vypozorovat vlivy minimalismu, reggae (Babuljak a Charypar souběžně hráli také v reggae skupině Babalet) a občas skupina použila i prvky folklóru.

Třetí program „Divný věci“ (1985) představil skupinu již v odlehčené poloze a vyjadřující se ke skutečnosti značně ironickými texty. Hudebně spíše navazoval na původní elektronické pojetí a s předchozím programem měl společné jen zařazení jedné skladby ve stylu reggae.

O čtvrtém programu „Planeta Háj“ (1985) A. Opekar píše: „Tento program přinesl zdánlivě do sebe zahleděný výraz s meditativními prvky a odlidštěnou tváří. Ve skladbách Planety Háj Máma Bubo rozvedla méně hudebních nápadů do větších ploch, ve kterých byl ponechán prostor pro improvizace. V nich dostal velkou příležitost trumpetista Jan Máša, s nímž skupina spolupracovala už dříve… Textové sdělení se odklonilo od přímé reflexe životní reality. Symbolizovaným štěstím - Planetou Háj - přinášelo posluchačům poselství naděje a lásky. Sugestivní slovní projev, místy i fiktivně cizojazyčný, byl rozkouskován na pozadí elektronicky vlažných, ale rytmicky pravidelných zvuků.“

Po tomto programu se skupina na čas odmlčela, aby v roce 1987 přišla s úplně něčím jiným - moderním elektronickým popem. V sestavě Karel Babuljak (ks,voc), Jiří Charypar (lg), Zdeněk Duroň (ds), Stanislav Švadlena (bg), Michal Braxatoris (voc), Přemysl Urban (ks) ovšem Máma Bubo dost tvrdě narazila, neboť publikum na tento stylový skok nebylo dost dobře připraveno. K. Babuljak: „Rockeři postrádali tvrdost a pro popový publikum to nemělo cenu, protože to nemělo onu popovou prezentaci.“

V roce 1989 se skupině podařilo natočit „oficiální“ double EP (o tomto nesmyslném nosiči jsme již psali v souvislosti s Hudbou Praha) a poté se rozešla.

Máma Bubo byla první novovlnná kapela, která, navazuje na alternativní Kilhets, začala důsledně využívat možností elektronických zvuků, smyček a rytmů. Ač ji její stylové obraty (vlivy Residents a Laurie Anderson na jedné straně a vlivy Simple Minds na straně druhé) občas přinášely nepochopení ze stran posluchačů, přesto ji můžeme považovat za jednu z nejdůležitějších kapel české nové vlny v 80. letech.

Co se zachovalo do r. 1989:

- Fotografie + film „Hudba 85“ (1985, skladby „Stejně skončíš jako já“,
„Nemám tvář“),
clip „Čas bubnů“ (1988),
šot v TN z Rockfestu 1988,
video „Koncert pro Arménii“ (1989, dvě skladby),
video Tomáše Procházky z koncertu 1989 (např. skladby „Seděl jsem a počítal“,“Nejsem politik“)

- Audio:
Máma Bubo: „Volume 1“ (1983, Bubosound)
Máma Bubo: „Na Máchově jezeře“ (1984, Bubosound)
Máma Bubo: „Divný věci“ (1985, Bubosound)
Máma Bubo: „Planeta Háj“ (1985, Bubosound, reedice CD, Anne records 2000)
Máma Bubo: „Live In Praha“ (1985, STCV)
„Czech! Till Now“ (1986, Máma Bubo 1 skladba „20.století“)
Máma Bubo: „Aby se nám milovali“ (2EP, 1989, Panton)

- V seriálu BIGBÍT skladby:
„Nemám tvář“ (1985)
„Stejně skončíš jako já“ (1985)
„Čas bubnů“ (1988)