Babalet

Babalet absolutely live

(1984 – s přestávkami dodnes) Praha

Skupina Babalet vznikla v roce 1984, kdy odešli Aleš „Ali“ Drvota (voc) a bubeník Ivan Pavlů z Omnibusu. Ke spolupráci si přizvali ostřílené hudebníky, kteří buď již někde působili anebo paralelně hráli v jiných skupinách. Byli to Karel Babuljak (ks, Máma Bubo), Jiří Charypar (lg, Máma Bubo), Jan Šimek (bg, ex-Expo 58), Jiří Šíma (sax, Classic Rock´n ´roll Band), přičemž I. Pavlů se souběžně angažoval v alternativních Marno Union. Na některých koncertech s nimi vystupovala i tanečnice, která si říkala Santa Monica.

První Babalet byl podstatně tvrdší, hodně rockový, což způsobovalo hlavně razantní bubnování Ivana Pavlů. Hudba byla různorodější a reggae v ní tvořilo jen polovinu repertoáru. Jednoznačné zaměření na reggae přišlo až v roce 1985, kdy z kapely odešli Pavlů, Šimek a Šíma. Nový bubeník Petr „Komanč“ Kumandžas přinesl do rytmiky barevnost, jemnost a větší důraz na zvuk perkusí. Dalšími členy se stali Stanislav Švadlena (bg) a saxofonista Karel Malík (hrál současně v Hudbě Praha). A protože Drvota neustále hledal ony exotické prvky (korálky, copánky, křiklavé oblečení), nakonec objevil etiopského studenta, který se jmenoval Asrat „Rastafari“ Limenh, jenž začal s kapelou vystupovat jako tanečník.

„Drvota byl v podstatě dětská duše,“ říká dnes Karel Babuljak. „Zvlášť v tý hudbě - byl úžasně jednoduchej, takže měl blízko k lidem, který nehledali nějakou složitost, ale spíše se chtěli radostně pohupovat a vznášet.“

Jestliže se v roce 1985 přeorientoval Babalet výlučně na reggae s Drvotovými texty, v nichž jsou „idealizovány ideové prvky reggae a v naivní formě aplikovány na české poměry“ (J. Vlček), pak se o něco později snažil oživit svoji hudbu tím, že začal svoje reggae fúzovat s africkou ju ju music, přičemž se mu podařilo tuto fúzi rozvinout do radostné taneční hudby, „snažící se napodobit černošskou interpretační uvolněnost“ (J. Vlček). Což díky Drvotově excentrickému projevu nebyl problém.

„Usilovali jsme o tanečnost našich písniček a proto třeba Aleš Drvota vyloženě nutil pořadatele aby koncerty byly bez židlí, aby se mohlo tančit. A to ještě to reggae bylo pomalý, takže diváci si s ním mnohdy nedokázali poradit, ale když jsme začali hrát africký rytmy - ju ju, tak ta přehršle ran do bubnů a perkusí ty lidi prostě spláchla,“ vzpomíná dnes Jiří Charypar.

Soubor byl v té době hodně oceňován a to jak pořadateli různých soutěžních rockových festivalů (vítězství v Rock-salonu 1985, na festivalu Vysočina v Havlíčkově Brodě 1985, cena na lll. Rockovém maratónu 1985), tak i fanoušky, kteří podlehli mámivé atmosféře jeho radostných koncertů. Čím více se Babalet nechával ovlivňovat polyrytmickými strukturami ju ju, tím více ve svých textech rezignoval na jakékoli závažnější sdělení. Zpívaného bylo pomálu, většinou se jednalo o jednoduché rýmovačky, které jen vyplňovaly hudební složku.

V roce 1987, kdy byla kapela v tom největším „laufu“, ji zabrzdila tragická událost - Aleš „Ali“ Drvota tragicky zahynul v Maďarsku při autonehodě. Soubor se rozhodl pokračovat s tím, že nebude hledat náhradního „bílého“ zpěváka, ale někoho přímo z Afriky a volba tehdy padla na černošského studenta Martina Tankweye, který měl zpívat písně ve své mateřštině. Ovšem agentura, která Babalet zastupovala, sdělila, že to není dost dobře možné. Hudebníci to tedy vyřešili šalamounsky - na krátký čas přijali do souboru „českého“ zpěváka Slávka Purkrábka.

V té době už ve skupině chyběli Kumandžas (odešel do Egypta a Půlnoci) a Švadlena (odchod do nové sestavy Mámy Bubo) a nahradili je bývalý člen Mámy Bubo bubeník Zdeněk Duroň a baskytarista Michal Dittrich (ex-Abraxas). S kapelou pak ještě tančil a občas zpíval další černošský student Bourama Badji, který se stal známým později ve skupině Hypnotix. S oběma černými zpěváky exotičnost Babaletu ještě stoupla a soubor s menšími personálními změnami vydržel hrát až do roku 1997.

Co se zachovalo do r. 1989:

- Fotografie + video I. Tatíčka z koncertu (1984),
Film „Hudba 85“ (1985, písně „Gamelani jdou“, „Mrtvý žert“, „Babylon“),
šot nazvaný "Rock pro tento rok" (1986, Krátký film)
video J.Novotného z koncertu na Rockfestu 1987,
video Tomáše Procházky z koncertu (1989),
video z akce „Koncert pro Armenii“ (1989, 2 písně),
TV clipy „Afrika-Evropa“ (1988), „Zelená“ (1988)

- Audio:
Babalet: „Live In Afrika“ (nahráno na koncertech v Praze,1985 Buck Beat)
Babalet: „Karavana“ (1986, Babalet Records)
Babalet: „Reggae jako hra“ (STCV 1986)
Babalet SP (Panton) – „Zelená“/„Rasta Rock“ (1986), „Posvátná země Nola“ (1986)
Babalet: "Babalet & Ali Drvota - Live" (1987, live v Hradci Králové,vyšlo na CD v roce 1994)

- V seriálu BIGBÍT písně:
„Gamelani jdou“ (1985)
„Zelená“ (1986)
„Rastaman v Praze“ (1987)
„Ligi Ligi“ (1989)